Nu när hösten är kommen måste vi som cyklister anpassa oss om vi vill fortsätta cykla. Här ska vi gå igenom lite saker som kan vara bra att tänka på när stigarna är extra hala. Men innan vi börjar vill vi passa på att komma med en liten påminnelse, som vi cyklister ofta kan behöva. Låt stigarna vila när de är som mest känsliga. Vi vet precis hur kul det är att dra ut och plaska i vattenpölarna men slitaget på våra stigar ökar drastiskt direkt efter ett ordentligt skyfall. Vänta därför gärna någon dag extra efter ett rejält höstregn innan du drar ut i skogen.
Nu till det roliga och vår frågeställning för det här inlägget, Vilka däck är bäst för blöta stigar? Det finns som vanligt inget rakt svar på detta utan det är en fråga om smak och tycke. Men några generella riktlinjer finns som gör det lättare att förhålla sig till.
«Vad är viktigt att tänka på för att få maximalt med grepp när det är halt i skogen?»
Däckmönster
Det första vi måste tänka på är såklart vilket däckmönster vi ska ha. Här gäller det ha bra med mönster för maximalt grepp men det behöver också matcha terrängen där vi cyklar. Det som greppar bäst i lera är inte nödvändigtvis bäst på klippor och stenar. Ett väldigt grovt mönster med höga kantdubbar gräver sig ner i lera och ger bra kantgrepp, samma däck får dock för lite kontaktyta för att greppa på stenar, rötter och klipphällar. Där vill vi istället ha ett mer jämnhögt mönster för maximal kontaktyta. Tänk också på hur däcker rensar lera, för tätt mönster kloggar snabbt igen med jord och tappar allt grepp.
Gummiblandning
De flesta däck kommer med olika typer av gummiblandning. Vissa är gjorda för maximalt grepp och andra för lågt rullmotstånd. När det är blött och grepp är en bristvara vill vi ha så mjukt gummi som möjligt, speciellt på däcket vi använder fram. Desto mer rullmotstånd du är villig att leva med desto greppigare kan det bli. När kommer till däck från Maxxis är MaxxGrip den mjukaste varianten, följt av MaxxTerra.
Däcktryck
För att få maximalt med grepp är det viktigt att ha så lågt lufttryck som möjligt. Detta låter däcket forma sig efter underlaget och skapa så stor kontaktyta som möjligt. För att möjliggöra detta är ett bra tips att köra dina däck tubeless. För att komma ner ännu mer i tryck kan du även ta hjälp av moderna däckinserts som CushCore & Pepi´s Tire Noodles för att skydda fälgen.
Tekniktips för hala stigar
Det kan ibland kännas som en helt annan sport att cykla när det är halt. Speciellt om det vi är vana vid är sommarens torra och snabba stigar. Detta kan ställa till problem på stigar vi kan väldigt väl, helt plötsligt är inte våra vanliga linjer ett alternativ längre. Ett tränat öga kan ganska snabbt se hur stiger behöver attackeras och gör att vi kan anpassa våra linjeval efter rådande förhållanden.
Blöta rötter
Den generella regeln för hala rötter är att cykla rakt över dem så att vi aldrig behöver luta cykeln när vi är på dem. Detta kräver att vi justerar linjevalen, t.ex. kanske vi tar ut en sväng längre än vanligt för att sedan kunna vinkla ner i en kurva med rakare linje även om det normalt sett inte är den snabbaste vägen. Tänk på att aldrig bromsa på hala rötter. Detta är läskigt i början men fäst blicken på nästa rotfria punkt på stigen och används det som din bromspunkt. Detta är väldigt bra träning i att släppa bromsarna helt och låta cykeln gå för att sedan dumpa farten där det tillåts.
Låt cykeln röra sig
Det är helt naturligt att cykeln kommer halka omkring mer under dig. Ofta är tricket för att behålla farten på hala stigar att helt enkelt låta den röra på sig. Håll lite lösare i styret, håll isär knäna och tillåt hojen att glida lite från sida till sida snarare än att försöka styra den för hårt. Låt cykeln göra jobbet och njut av att det känns lite loose!
Mjukare dämparinställningar
Att ha mjukare dämpare när det är halt har lite samma effekt som att gå ner i däcktryck. Eftersom det i regel inte går lika fort när det är blött så behöver du inte lika mycket stöd från dämparna. Du kan inte heller sätta lika mycket kraft ner i cykeln som på torra stigar så en mjukare inställning kommer ge dig bättre grepp.
Däckterminologi
3C Maxxterra – En gummiblandning som ger bra grepp kontra rullmotstånd och slitstyrka. Gummit är som hårdast längst in i däcket för att ge skydd och stabilitet. I mitten av däcket ligger ett yttre lager med ett ”mellanhårt” gummi för att ge lågt rullmotstånd och bromsgrepp. I kantdubbarna är gummit som mjukast för att ge maximalt med grepp. Dessa slits därför även snabbare än resten av däcket.
3C Maxxgrip – Den mjukaste gummiblandningen som Maxxis erbjuder. Uppbyggnaden med var gummit är hård kontra mjukt är samma som i Maxxterra. Gummit är dock mjukare överlag och ger överlägset grepp och dämpning men rullar långsammare.
3C MaxxSpeed – Den hårdaste och mest lättrullade gummiblandning i 3C-serien. Används i första hand på XC-däck och fokuserar såklart på minsta möjliga rullmotstånd. Denna blandningen hittar du i t.ex. Maxxis Ikon.
Dual Compound (2C) – Hårdare gummiblandning som endast har två lager av densitet. Hårdare gummi ger lägre rullmotstånd och bättre slitstyrka om än lite sämre grepp. Ofta bra i bakdäck som ska vara lättrullade och kan få gå lite mer i sidled än framdäcket.
EXO Protection – En speciell typ av sidvägg som ger extra stöd vid hårda kantningar och framförallt bidrar med ökat punkteringsskydd. Väldigt vanligt i däck som används i första hand till stigcykling och enduro.
Double Down (DD) – En ännu kraftigare sidvägg som lägger sig mitt emellan EXO och DH Casing. Ger väldigt bra skydd mot genomslag och skyddar således mot punkteringar. För de som kantar hårt och sätter mycket tryck på cykeln i kurvor ger DD även bättre stabilitet och stöd. Däcken blir tyngre och accelererar således sämre, väl uppe i fart påverkas inte rullmotståndet.
DH Casing – Den kraftigaste av sidväggar, ger överlägset skydd och stöd men används i regel endast vid liftburen cykling. De flesta cyklister upplever dessa däck som alldeles för tunga för att trampa med.
Wide Thread (WT) – Ett begrepp som myntades av Maxxis för ett par år sedan för att beskriva däck som passar dagens bredare fälgar. Allt eftersom dessa blivit mer norm så har begreppet övergivits. Idag kan vi utgå ifrån att ett däck som är 2,5″ brett eller mer är exakt samma som det som tidigare, och även idag i vissa fall, kallas för WT även om det inte står utskrivet. Däck som har WT angivet funkar även bra på fälgar som är smalare än 30mm i innermått.
TR – Tubeless Ready. Om du planerar att köra slanglöst i dina däck så måste däcken, precis som fälgarna, vara gjorda för att hålla tätt. Däck för stökig stigcykling är idag i regel Tubeless Ready men håll utkik efter märkningen för att vara på säkra sidan.
Bonustips
Ett av de bästa sätten att få maximalt med grepp och slippa punkteringar är att göra sina däck slanglösa. Precis som på bilar så pumpar man då luft rakt in mellan däcket och fälgen vilket låter oss använda lägre lufttryck för bättre grepp utan att risken för punkteringar ökar.
På Mtbstore är vi experter på tubelesskonvertering och har ett brett utbud av vätskor och andra tillbehör. Kontakta oss gärna för tips och råd!