En av de enklaste uppgraderingarna du kan göra på din cykel är att se till att du har en bra kombination av mtb däck. Skillnaden mellan olika däck i både grepp, vikt och punkteringsskydd kan vara större än vad en först tror.
Bara genom att ha ett snabbrullat däck bak kombinerat med ett stort och greppigt däck fram kan du få en helt annan känsla i cykeln. Valmöjligheterna är ungefär lika många bland däck som bland cyklar. Här går vi igenom ett par olika varianter för att vägleda dig i ditt köp.
«Varför bör vi se till att ha fräscha däck? Jag som inte cyklar så mycket eller är någon avancerad cyklist, kommer jag verkligen känna någon skillnad? Hur vet jag när det är dags att byta?»
Grepp -Nya, fräscha däck ger helt överlägset grepp. Det är inte bara något som erfarna cyklister känner av. Tvärtom är det nästan viktigare för den som känner sig lite osäker, framförallt på blöta stigar. Ingenting går upp emot känslan när en för första gången hittar greppet på tvärgående blöta rötter. Och det kommer inte hända med gamla, torra och slitna däck.
Skydd - En av däckens viktigaste uppgifter är att skydda fälgarna och se till att vi inte punkar om vartannat. En enstaka punktering här och där är att räkna med. Vi kastar oss trots allt ut över vassa stenar och litar på luftfyllt gummi för att hålla oss uppe. Men om du börjar punka på var och varannan tur och av tillsynes mindre stötar och slag så är sidväggen i ditt däck troligtvis slut. Dags att byta!
Testa något nytt -Vi vet aldrig vad vi missar om vi aldrig testar något nytt. Att experimentera med däck är både roligt och utvecklande och ett förhållandevis billigt sätt att uppgradera sin cykel.
Däck för Enduro/Stigcykling
Så som modern stigcykling ser ut idag så har en kategori av däck blivit enormt populära. Vi kan kalla de för endurodäck eller stigcykeldäck. Vad de har gemensamt är ett kraftigt mönster som ger väldigt bra grepp. Här finns en uppsjö av olika gummiblandningar, hårdhet på sidväggar och givetvis bredder.
Här följer några begrepp som är bra att ha koll på när du börjar leta efter däck som kan passa just dig. Vi kommer utgå från Maxxis begrepp och termer då det är vad vi säljer allra mest av och de är helt klart den största aktören på marknaden. Flera av modellerna som nämns kommer i olika utföranden för olika ändamål. På vår hemsida står det då angivet i produktnamnet eller beskrivning vilka egenskaper just det däcket har.
En sådan beteckning kan se ut såhär, 27,5×2,4 3C MaxxTerra EXO. Det betyder helt enkelt att vi har att göra med ett 27.5″ däck som är 2,4″ brett, har 3C Maxxterra gummiblandning och EXO sidvägg.
Däckterminologi
3C Maxxterra – En gummiblandning som ger bra grepp kontra rullmotstånd och slitstyrka. Gummit är som hårdast längst in i däcket för att ge skydd och stabilitet. I mitten av däcket ligger ett yttre lager med ett ”mellanhårt” gummi för att ge lågt rullmotstånd och bromsgrepp. I kantdubbarna är gummit som mjukast för att ge maximalt med grepp. Dessa slits därför även snabbare än resten av däcket.
3C Maxxgrip – Den mjukaste gummiblandningen som Maxxis erbjuder. Uppbyggnaden med var gummit är hård kontra mjukt är samma som i Maxxterra. Gummit är dock mjukare överlag och ger överlägset grepp och dämpning men rullar långsammare.
3C MaxxSpeed – Den hårdaste och mest lättrullade gummiblandning i 3C-serien. Används i första hand på XC-däck och fokuserar såklart på minsta möjliga rullmotstånd. Denna blandningen hittar du i t.ex. Maxxis Ikon.
Dual Compound (2C) – Hårdare gummiblandning som endast har två lager av densitet. Hårdare gummi ger lägre rullmotstånd och bättre slitstyrka om än lite sämre grepp. Ofta bra i bakdäck som ska vara lättrullade och kan få gå lite mer i sidled än framdäcket.
EXO Protection – En speciell typ av sidvägg som ger extra stöd vid hårda kantningar och framförallt bidrar med ökat punkteringsskydd. Väldigt vanligt i däck som används i första hand till stigcykling och enduro.
Double Down (DD) – En ännu kraftigare sidvägg som lägger sig mitt emellan EXO och DH Casing. Ger väldigt bra skydd mot genomslag och skyddar således mot punkteringar. För de som kantar hårt och sätter mycket tryck på cykeln i kurvor ger DD även bättre stabilitet och stöd. Däcken blir tyngre och accelererar således sämre, väl uppe i fart påverkas inte rullmotståndet.
DH Casing – Den kraftigaste av sidväggar, ger överlägset skydd och stöd men används i regel endast vid liftburen cykling. De flesta cyklister upplever dessa däck som alldeles för tunga för att trampa med.
Wide Thread (WT) – Ett begrepp som myntades av Maxxis för ett par år sedan för att beskriva däck som passar dagens bredare fälgar. Allt eftersom dessa blivit mer norm så har begreppet övergivits. Idag kan vi utgå ifrån att ett däck som är 2,5″ brett eller mer är exakt samma som det som tidigare, och även idag i vissa fall, kallas för WT även om det inte står utskrivet. Däck som har WT angivet funkar även bra på fälgar som är smalare än 30mm i innermått.
TR – Tubeless Ready. Om du planerar att köra slanglöst i dina däck så måste däcken, precis som fälgarna, vara gjorda för att hålla tätt. Däck för stökig stigcykling är idag i regel Tubeless Ready men håll utkik efter märkningen för att vara på säkra sidan.
Allrounddäck
Det finns många däck som funkar bra till det mesta, som har en väl avvägd mix av grepp, vikt och rullmotstånd. Tricket är såklart att få så mycket grepp som möjligt till så låg vikt som möjligt utan att tappa för mycket skydd och stöd, utan vilket punkor kommer som ett brev på posten.
Ett av de allra mest populära däcken idag är Maxxis Minion DHF som i grund och botten är ett framdäck men används lika ofta baktill och kommer standard på många cyklar idag. I serien finns även ett specifikt bakdäck, Maxxis DHR II , som erbjuder bättre bromsgrepp men samma kantgrepp och känsla. De utgör en otroligt bra kombination för den som trampar mycket och vill ha maximalt grepp i alla lägen.
Semi-Slick
Ett semi-slick gör sig utmärkt som bakdäck på torra sommarstigar. Kombinationen av ett tätt mönster och hårdare gummi mitten ger lågt rullmotstånd och grövre dubbar på sidorna bidrar med bra kantgrepp som gör att du får det bästa av två världar. Generellt sett så tappar du lite när det kommer till klättergrepp och bromsgrepp men vinner desto mer i acceleration och kvickhet.
Bra exempel på den här typen av däck är Maxxis Minion SS och Specialized Slaughter Grid. Ett annat däck som kan vara intressant att titta på men som inte strikt sett kan klassas som semi-slicks är Maxxis Aggressor som ger lite bättre bromsgrepp samtidigt som rullmotståndet är lågt. Ett grymt all rounddäck!
Lerdäck
För blöta och grisiga stigar är bra grepp framtill ett absolut måste. Här är det helt klart bäst att ha ett grövre däck som verkligen gräver ner sig i underlaget och greppar tag i den fasta jorden under leran. Stora dubbar med mjukt gummi är att föredra. Ett bra exempel är Maxxis Shorty som även funkar fantastiskt bra när det är s.k. Loam, detta underbara underlag!
För den som vill gå hela vägen och göra som världscupcyklisterna i både Downhill och Enduro så finns det inget bättre än att ta ett fullfjädrat lerdäck, så som Maxxis Wetscream och klippa ner dubbarna till lagom längd. Det här har blivit en så populär approach att specialverktyg har utvecklats för att klippa dubben snabbare och till den perfekt längden. Det här är såklart en lite krånglig och tidskrävande väg att gå och för de allra flesta funkar ett Shorty på samma sätt.
Populära kombinationer
Men...Vad ska man välja då?
Som nämnt tidigare så är det många som uppskattar att ha mycket grepp framtill och fokusera på lägre rullmotstånd baktill. Om du är intresserad av den kombinationen så är Maxxis Minion DHF med 3C Maxxterra eller Maxxgrip fram och ett Maxxis Aggressor bak en ypperlig kombination för för större delar av året. Välj casing på bakdäcket efter tycke och smak. DD för extra punkteringskydd eller EXO för ett lite lättare mer lättaccelererat däck.
För dig som vill ha något ännu mer lättrullat testa ett Maxxis Minion SS bak och du kommer bli förvånad över hur bra däcket funkar både i klättringar och utförkörningar. Tänk på att du får bromsa lite tidigare än med ett mer mönstrat däck dock då bromssträckan är något längre med det släta, låga mönsret i mitten.
Maxxis Ikon är också ett väldigt roligt däck som tack vare sin låga vikt blir ännu kvickare än Minion SS. Trots sina EXO väggar är det dock lite mer känsligt för stenar och annat.
Vill du ha maximalt grepp i alla lägen eller något som funkar bra även när det blir lerigt? Behåll då Minion DHF eller släng på Shorty framtill men kör istället ett Minion DHR II baktill som ger otroligt bra grepp i klättringar och förtroendeingivande bromsgrepp när du behöver bromsa hårt. Både Minion DHR ll och Shorty rensar även lera bättre vilket kan va trevligt dagarna på de riktigt kletiga dagarna. För alla vet ju att tar man sig bara ut brukar det va väldigt skoj oavsett före!
Snabbrullat på grusvägar och snällare stigar? Här finns få däck som är bättre än Maxxis Ikon, funkar bra att ha både fram och bak.
Ska du cykla downhill och eller riktigt stökig terräng? Här vill du definitivt ha kraftiga sidväggar, Double Down eller Dh Casing och kanske ett lite mjukare gummi som 3C Maxx Grip. Rullmotstånd är oftast inte problemet även om det såklart är onödigt att ha alldeles för tröga däck om en inte måste. I bikeparken gör aldrig ett Maxxis Minion DHF med DH Casing fram och Maxxis Minion DHR II med DH Casing bak bort sig och är ett hett stalltips.
Mtbstore tipsar
Ett av de bästa sätten att få maximalt med grepp och slippa punkteringar är att göra sina däck slanglösa. Precis som på bilar så pumpar man då luft rakt in mellan däcket och fälgen vilket låter oss använda lägre lufttryck för bättre grepp utan att risken för punkteringar ökar.
På Mtbstore är vi experter på tubelesskonvertering och har ett brett utbud av vätskor och andra tillbehör. Kontakta oss gärna för tips och råd!