Alright! I förra veckans nyhetsbrev gick vi igenom vad för olika typer av däck det finns för modern stigcykling, varför det är vettigt att byta med jämna mellanrum och hur en vet när det är dags. Missade du första delen av däckguiden kan du läsa den här.

Den här veckan tänkte vi ta det hela lite längre. Vad är nästa steg till den perfekta setupen, efter att vi hittat de perfekta däcken? Det som de flesta gör och som har många fördelar med sig är att köra sina däck slanglöst. Som på en bil så kan vi med hjälp av fälgtejp och tätningsvätska köra luften direkt mellan fälgen och däcket och på så sätt få ut bättre prestanda.

Vilka är då fördelarna med tubeless? Finns det några nackdelar?

De mest uppenbara fördelarna och varför de flesta tubelesskonverterar sina hjul är för att få bättre grepp och bättre punkteringsskydd. I praktiken så leder det ena till det andra. Den vanligaste anledningen till att vi punkar i skogen är för att vi landar hårt eller på något vasst som trycker ihop däcket hela vägen in till fälgen, slangen kläms och spricker, pchsssssssssssssst! Ljudet som ger varje cyklist minst 20% stresspåslag av ren association.

Ta bort slangen ur ekvationen och en stor del av problemet är borta. Nu finns inget som kan nypas av, som ett resultat av detta behöver vi inte ha lika högt tryck i däcken för att skydda slangen. Lägre tryck=bättre grepp. Lägre tryck ger även lättare hantering av cykeln och bättre känsla över hinder i terrängen. Skulle vi punka pga. att däcket fått ett litet hål i sig så tar vätskan i däcket hand om det, ofta märker en inte ens av att det sker vid mindre skador.

För & Nackdelar

Är det uteslutande positivt? Nej det kan en nog inte påstå. Det är såklart pilligare att meka med, ofta krävs en kompressor för att få upp däcket på fälgkanten ordentligt när vi byter till slanglöst. Med lite träning och med vissa fälgar går det bra med vanliga golvpumpar men ganska ofta behövs mer kräm än så.

Utan slang punkar vi mer sällan, men när vi väl gör det så är det för att fälgen blivit bucklad och inte längre håller tätt eller för att det gått hål ordentligt på däcket som då behöver bytas helt. Mindre skador kan givetvis lagas. Det är ofta en kladdig affär att punktera ett slanglöst däck, om vätskan inte lyckas täta hålet så är det i med en tillfällig slang som gäller. Har vi ett däck fyllt med punkteringsvätska så går det att hålla sig för skratt när en ska in där rota…

Slanglöst håller inte heller 100% tätt, det gör o andra sidan inte slangar heller men ur ett tubelesshjul läcker luften ut lite snabbare. Detta betyder att vi måste hålla koll på däcktrycket mer noggrant inför turerna. Beroende på hur mycket en cyklar så är det vettigt att kolla trycket åtminstone var tredje tur.

Vem är det för?

För alla som vill ha ut det mesta av sin cykel och inte har något emot lite extra underhåll så är slanglöst i grund och botten en no brainer. Fördelarna väger, enligt oss, upp för nackdelarna med hästlängder. Känslan blir en helt annan och möjligheterna att anpassa däcktryck efter terräng och förhållanden ökar markant när vi inte längre behöver ha ett visst däcktryck för att skydda slangen.

Punkar du ofta trots att du har nya, fräscha däck? Med stor sannolik kommer det upphöra om du konverterar till tubeless.

Har du svårt att hitta grepp när det är blött och halt? Du kommer bli glatt överraskad av vilken skillnad lägre tryck och bättre känsla gör, bli inte förvånad om du plötsligt prickar den där linjen som du alltid halkar av på trixigaste biten på din favoritstig.

Är du en ”set and forget” typ av cyklist? Då kanske slanglöst inte är din kopp te. Ett visst intresse av att laborera för att hitta den perfekta känslan i din cykel kommer göra att nackdelarna inte känns så farliga. Men om du tycker att det låter jobbigt att fylla på punkteringsvätska någon gång i månaden och att kolla lufttrycket ett par gånger i veckan så är risken stor att det här skulle vara ett irritationsmoment för dig. I slutänden så beror det på var vi är i vårt cykelintresse, allt vi gör med våra cyklar bör i slutänden syfta till att vi tar oss ut och cyklar så ofta som möjligt.

Tubelessprodukter

För att köra slanglöst krävs vissa förberedelser och tillbehör. Fälgarna måste tejpas för att hålla tätt, moderna stigcyklar kommer ofta preppade på det här sättet redan så vi slipper göra det själva.

Ventilerna måste även de hålla tätt mot fälgen, på vissa hojar kommer slanglösa ventiler med separat i tillbehörspåsen. Dem finns såklart annars att köpa löst och det brukar vara bra att byta de i samband med att man byter däck då de kleggar igen med vätska efter ett tag.

Slutligen behövs såklart punkteringsvätska. Dess uppgift är att täta dels mellan fälgen och däcket men framförallt ska den täta när vi kör hål på däcken eller bucklar våra fälgar såpass mycket att de inte längre håller helt tätt.

Det finns en hel del tillbehör som kan rädda oss ute i skogen. Alla som inte är en förkärlek för att promenera hem från skogen efter en punka har säkert redan med sig dem mest nödvändiga tillbehören ut på turen. Slang, pump och multiverktyg.

Men vi vet ju alla att cykling är en prylsport och flest tillbehör tejpat på ramen vinner, pluspoäng om så många som möjligt av dessa kräver en förklaring till vad de egentligen ska användas till. Det finns alltså en helt drös med smarta små saker som gör livet lättare för oss och av de är flera riktade till situationer när vi klantat till det och står bland myggen som glatt tömmer oss på blod i takt med att luften pyser ur våra däck.

Simon på Mtbstore
Simon
Delägare & e-handelsansvarig på Mtbstore
Simon har jobbat i cykelbranschen i över 10 år och har testat cyklar och utrustning på allt ifrån flowiga single tracks i alperna till Endurotävlingar på ESS.
Simon Blide
Simon har jobbat i cykelbranschen i över 10 år och har testat cyklar och utrustning på allt från downhill i Åre till regniga dagar i Belgien.